27.10.11

morgenboller og mentalt overskud


... kom til mig forleden dag! Lavede dejen om aftenen og satte den i køleskabet natten over. Det fantastiske med den her opskrift er at det bare skal røres sammen til en tyk "grød", og om morgenen skal man bare sætte det på pladen med en ske. Ikke noget med fedtede fingre, grattede borde og masser af opvask! Helt igennem genialt hvis jeg selv skal sige det.
Opskriften er som følger:
Ca. 10 g. gær
5 dl. koldt vand
1 tsk. olie
½ tsk. salt
250 g. durummel (eller andet mel, - jeg brugte noget groft hvedemel)
300 g. hvedemel

Det hele røres sammen og sættes i køleskabet i en overdækket skål.
Næste dag sættes dejen i "klatter" på pladen og bages i ovnen ca. 20 minutter ved 220 grader.
Jeg dryssede kerner på pladen inden jeg satte klatterne, og dryssede også med forskellige kerner ovenpå. På den måde bliver det lidt som Skagenslapper hvor der også er kerner på underen. :-)
Bollerne bliver lidt flade, men det synes jeg godt man kan leve med når nu det netop bare er verdens nemmeste! Og de smager mægtig godt... !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en kommentar, - det gør mig så glad :-)